-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49244 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

از نظر قرآن آيا طوفان نوح عالمگير بود و آيا تاريخ هم نظر قرآن را تأييد مي​كند؟

از ظاهر بسياري از آيات قرآن چنين بر مي​آيد كه طوفان نوح (ع) جنبه منطقه​اي نداشته است، بلكه حاثه​اي بوده است براي سراسر روي زمين، زيرا كلمه ارض (زمين) به طور مطلق ذكر شده مانند «خداوندا بر روي زمين از كافران كه هرگز اميد به اصلاحشان نيست احدي را زنده مگذار» و همچنين «اي زمين آبهاي خود را فرو بر...» از بسياري از تواريخ نيز، جهاني بودن طوفان نوح استفاده مي​شود، به همين جهت تمام نژادهاي كنوني را به يكي از سه فرزند نوح (حام، سام، يافث) كه بعد از نوح باقي ماندند باز مي​گردانند.

در تاريخ طبيعي نيز دوراني بنام دوران بارانهاي سيلابي ديده مي​شود كه اگر آن را الزاماً مربوط به قبل از تولد جانداران ندانيم قابل تطبيق بر طوفان نوح نيز هست.

اين نظريه نيز در تاريخ طبيعي زمين هست كه محور كره زمين تدريجاً تغيير پيدا مي​كند، يعني قطب شمال و جنوب تبديل به خط استوا و خط استوا جاي قطب شمال و جنوب را مي​گيرد، روشن است كه به هنگام گرم شدن يخهاي فوق العاده متراكم قطبي، آب درياها به اندازه​اي بالا مي​آيد كه بسياري از خشكيها را فرا مي​گيرد و با نفوذ در لايه​هاي زمين به صورت چشمه​هاي خروشان از نقاط ديگر سر بر مي​آورد، و همين گسترش آبها باعث فزوني ابرها و بارش بارانهاي زيادتر مي​گردد.

اين مطلب كه نوح از حيوانات روي زمين نمونه​هايي با خود برداشت نيز مويد جهاني بودن طوفان است، و اگر محل زندگي نوح را كوفه ـ آنچنان كه در بعضي از روايات آمده است ـ بدانيم و باز طبق رويات ديگر دامنه طوفان به مكه و خانه كعبه همه كشيده شده باشد، اين خود مؤيد ديگري بر جهاني بودن اين طوفان است.

ولي با اين احتمال منطقه​اي بودن آن نيز بكلي منتفي نيست، زيرا اطلاق كلمه ارض بر يك منطقه وسيع جهان در قرآن مكرر آمده است چنانكه در سرگذشت بني اسرائيل مي​خوانيم «مشرقها و مغربهاي زمين را در اختيار گروه مستضعفان (بني اسرائيل) قرار داديم» اعراف/137

حمل حيوانات در كشتي نيز ممكن است به خاطر اين باشد كه در آن قسمت از زمين، نسل حيوانات قطع نگردد، بخصوص اينكه در آن روز نقل و انتقال حيوانات از نقطه​هاي دوردست كار آساني نبود.

همچنين قرائن ديگري كه در بالا ذكر شد قابل تطبيق بر منطقه​اي بودن طوفان نوح مي​تواند باشد.

اين نكته قابل توجه است كه طوفان نوح به عنوان مجازات آن قوم سركش بود، و ما هيچ دليلي در دست نداريم كه دعوت نوح به سراسر زمين رسيده باشد، اصولاً با وسائل آن زمان رسيدن دعوت يك پيامبر (در عصر خودش) به همه نقاط، بسيار بعيد به نظر مي​رسد.




قصه هاي قرآن

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.